به گزارش صدای بورس، حدود یکماه پیش بود که مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از احتمال آغاز واردات بنزین از سالآینده خبر داد.
طبق گفته این مدیر مسئول، متوسط مصرف بنزین در سهماهه نخست امسال حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده و این رقم در خردادماه به طور متوسط به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.
سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین خردادماه در خصوص میزان تولید گفت: "باتوجه به اینکه در حال حاضر تعمیرات تاسیسات و برخی پالایشگاهها را در دست اجرا داریم، متوسط تولید حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است و زمانی که دوره تعمیرات به پایان برسد، این عدد به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز میرسد."
بیشتر بخوانید: زنگ خطر واردات بنزین
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی حاضر به ارائه آمار بهروز تولید و مصرف بنزین و فرآوردههای نفتی نیست و تلاشهای ما نیز برای دستیابی به این آمار، تا امروز به نتیجه نرسیده؛ اما با فرض آنکه طبق گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در تاریخ ۲۲ خردادماه امسال، تعمیرات دورهای پالایشگاهها به اتمام رسیده باشد، میزان متوسط تولید بنزین هماکنون حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است و از آنجایی که متوسط مصرف بنزین در خردادماه که هنوز مسافرتهای تابستانی آغاز نشده بود، به ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسید، این نتیجهگیری منطقی خواهد بود که درحال حاضر که در آغازین روزهای دومین ماه تابستان هستیم، در خوشبینانهترین حالت، مصرف و تولید بنزین سربهسر شده و احتمال عبور میزان مصرف روزانه از میزان تولید روزانه نیز احتمالی قوی و قابل توجه است.
در این صورت، درحال حاضر میزان ذخایر بنزین کشور، جبرانکننده فاصله بین تولید و مصرف است و بررسی ها نشانمیدهد حتی در صورت ادامه روند نوسانی مصرف بیش از تولید تا پایان تابستان نیز، میتوانیم با تکیه بر ذخایر بنزین، عرضه بدون وقفه این فرآورده استراتژیک نفتی را داشته باشیم. معمولا با کاهش ترددهای تابستانه و شروع فصل پاییز، از مصرف روزانه بنزین کشور کاسته میشود و فرصتی برای افزایش سطح ذخیره بنزین در مخازنی که تابستان سال جاری را به پشتوانه آن خواهیم گذراند، در پاییز به وجود خواهد آمد. اما رشد قابل توجه مصرف بنزین در سال جاری و ادامه این روند، سال آینده ایران را به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد و امروز باید دولت و مسئولان، در اقدامی عاجل به اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه در این زمینه اقدام کنند تا دوباره به واردکننده بنزین تبدیل نشویم.
* راهکارهای کوتاهمدت چیست؟
۱- در بخش تولید، ساماندهی به پالایشگاههای کشور، کوتاهکردن دورههای تعمیراتی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای پالایشی با رفع موانع تولید، از راهکارهای زودبازده است. بعضا دیده شده برخی پالایشگاههای غیردولتی، دورههای تعمیراتی را بیش از نیاز، طولانی میکنند و این مسئله ناشی از ضعف مدیریت چنین پالایشگاههایی است که نیاز به ورود شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی در صنعت پالایش نفت کشور است.
۲- در بخش مصرف سوخت بخش حملو نقل کشور، در حال حاضر روزانه ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب مصرف CNG جایگزین مصرف بنزین میشود و با وجود بیش از ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG، ظرفیت عرضه روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب در روز CNG وجود دارد. این ظرفیت خالی اگر مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی متوسط مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر به مرز ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر بازمیگردد و ظرفیت قابل اتکایی برای ذخیرهسازی بنزین و بازگشت به جمع کشورهای صادرکننده بنزین ایجاد خواهد شد.
* راهکار بلندمدت چیست؟
۱-خودروهای تولیدی کشور یکی از پاشنه آشیلهای مصرف سوخت هستند؛ به طوری که به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی "متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند." در واقع یکی از راهکارهای بلندمدت برای اصلاح روند مصرف سوخت، در کنار فرهنگسازی، اصلاح روند تولید خودرو در کشور و تبدیل خودروهای پرمصرف در خط تولید، به خودروهایی است که مصرف بهینه در بخش سوخت دارند و این مهم جز با تصمیم جدی مسئولان و الزام خودروسازان به تغییر روند تولید، محقق نخواهد شد.
۲- راهکار دیگر، شناسایی ظرفیت کشورهای همسایه در جذب سوخت تولیدی ایران و سوقدادن نیاز آنها به سمت بازار رسمی از کانال بورس است؛ همان اتفاقی که گذشتهای نهچندان دور، صادرات رسمی بنزین را جایگزین قاچاق آن کرد. پس این اتفاق تجربه شده، قابل پیاده سازی مجدد است. بدون شک بخشی از آمار مصرف فعلی بنزین در کشور که با رشد قابل توجه همراه بوده، مربوط به قاچاق این فرآورده نفتی است.
۳- احداث پالایشگاهها و پتروپالایشگاهها که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، راهکار مطمئن دیگری در افزایش ظرفیت تولید سوخت به ویژه بنزین است. طبق اعلام وزیر نفت، قرار است ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم ۱.۵ برابر شود.
منبع: تسنیم
نظر شما